5 دسامبر 2023- محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن گزارش دادند که یک مکمل غذایی که توسط یک محقق در این مرکز ساخته شده است، به طور قابل توجهی افزایش قند خون ناشی از مصرف نوعی از دیورتیک ها را که برای کاهش فشار خون استفاده می شود، کاهش می دهد و در عین حال عدم تعادل الکترولیت ها را نیز اصلاح می کند. یافته های این تحقیق که در ژورنال Hypertension  منتشر شده است، می تواند راه حلی برای عوارض جانبی جدی مرتبط با این دسته از داروها ارائه دهد.

دکتر وانپن ونگ پاتاناسین، مدیر بخش فشار خون بالا در بخش قلب و عروق در دانشگاه تگزاس ساوت وسترن، گفت: زمانی که بیماران دارویی مصرف می‌کنند، می‌خواهند یک بیماری را درمان کنند و بیماری دیگری در بدنشان ایجاد نشود، این یافته ها نشان می دهد که ما ممکن است بتوانیم خطر افزایش قند خون ناشی از دیورتیک های تیازیدی را با یک مکمل ساده کاهش دهیم. دکتر ونگ پاتاناسین با همکاری دکتر چارلز پاک، این مطالعه را رهبری کردند.

میلیون‌ها نفر از دیورتیک‌های تیازیدی استفاده می‌کنند، دسته‌ای از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی هستند. دکترونگ پاتاناسین،گفت: اگرچه این داروها بسیار مؤثر هستند، اما عوارض جانبی قابل توجهی دارند از جمله کاهش سطح الکترولیت پتاسیم در خون، افزایش کلسترول، تری گلیسیرید و سایر چربی های در گردش، و افزایش قند خون، که پیش ساز دیابت نوع 2 است.

افزایش قند خون ناشی از این داروها مدتهاست به کاهش سطح پتاسیم نسبت داده می شود. دکترونگ پاتاناسین توضیح داد: اگرچه سطح پایین پتاسیم به طور موثر با مکمل‌های کلرید پتاسیم(KCl) درمان می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد این مکمل‌ها بر سطح قند خون تأثیر بگذارند.

دیورتیک های تیازیدی، همچنین می توانند سطح منیزیم، یکی دیگر از الکترولیت های مهم، را در خون کاهش دهند. برای کمک به حل این مشکل، محققان دانشگاه تگزاس ساوت وسترنقبلاً مکملی را آزمایش کردند که توسط دکتر پاک ساخته شده بود و حاوی پتاسیم، منیزیم و سیترات - یک ترکیب اسیدی موجود در میوه‌ها و سبزیجات- بود. پس از تجویز این مکمل به بیمارانی که از دیورتیک های تیازیدی به مدت سه هفته استفاده کرده بودند، محققان دریافتند که این مکمل در افزایش سطح پتاسیم و منیزیم موثر است. با این حال، مدت زمان آن مطالعه برای بررسی اثرات این مکمل بر سطح قند خون بسیار کوتاه بود.

به همین دلیل یک مطالعه تصادفی دوسوکور بر روی 60 بیمار که کلرتالیدون دیورتیک تیازیدی را به مدت 16 هفته دریافت کردند، انجام شد. به نیمی از آنها مکمل ترکیبیKMgCit و نیمی دیگر فقط مکمل KClداده شد. در طول یک دوره سه هفته‌ای اولیه که بیماران فقط کلرتالیدون مصرف کردند اما مکمل‌ها را مصرف نکردند، هر دو گروه کاهش قابل توجهی را در پتاسیم و منیزیم و افزایش سطح قند خون ناشتا تجربه کردند.

با این حال، هنگامی که بیماران شروع به مصرف مکمل ها کردند، سطح پتاسیم در دریافت کنندگان KCl،و سطح پتاسیم و منیزیم در دریافت کنندگانKMgCit افزایش یافت. اگرچه سطح قند خون در گروهKCl  بالا باقی ماند، اما در گروهKMgCit به طور متوسط 7.9 میلی‌گرم در دسی لیتر کاهش یافت که کاهش قابل توجهی بود.

با این حال مشخص نیست که کدام یک از اجزای این مکمل ترکیبی سطح قند خون را کاهش می دهد، مطالعات قبلی نشان داده اند که کمبود منیزیم می تواند اثرات متابولیکی منفی گسترده ای داشته باشد.

دکترونگ پاتاناسین،گفت: در مطالعات آینده قصد داریم اثرات منیزیم و سیترات را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و همچنین این اثرات را در تعداد بیشتری از بیماران که دیورتیک های تیازیدی را برای مدت طولانی تری مصرف می کنند، تایید کنیم.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/supplement-lowers-risk-of-higher-glucose-caused-by-thiazides-121018